Teknik & Design

 VINTAGES SALE

Hej, jag fyller på allt efter tiden tillåter.


Mvh R

FÖRORD


Det var en gång en tid då en stereo var stereo. De var oftast silver  ibland med träsidor eller med rackhandtag. Man justerade ljudet med knappar och rattar i metall.


Då var musiker långhåriga, deras musik fanns bara på stora runda svarta plattor som förvarades i fodral med bilder och texter som ofta hade ett budskap. Ett band bestod av fler medlemmar än en

tv-kändis från idol


Allt var mekaniskt och analogt. Man rattade och justerade in för bästa möjliga ljud på kassetter och rullband. Grejerna var stora och vägde enormt mycket. Man möblerade

efter stereon för den tog nästan

all plats i vardagsrummet.


Ett nytt århundrade, 2000-talet.

Då åkte all tung HiFi ut,stereo´n skulle nu inte synas. Den skulle vara så liten och små små högtalare

Ordet HiFi var bortglömmt och

har ersatts med Bioljud.


I dag har intresset ökat för det analoga och det jobbiga sättet att lyssna på musik. De stora svarta skivorna som inte tillåter att man vilar, inte bara för att man måste resa sig upp när musiken tar slut, utan också för att ett bra ljud engagerar och man rycks med

man kan inte sitta still


En del gubbar & tanter har sparat sina apparter samt vinylskivor... många slängde det dyraste & finaste man kunde ha i ett hem. Nu är vi där igen, vintage HiFi börjar kosta...


Vad är det med ordet Vintage & vad betyder det igentligen ? Vintage är en engelsk term som syftar på en äldre vara av bra kvalitet. Vintage HiFi... från när kan man kalla det Vintage,  vad är bra kvalite ? Kvalite mötte sitt öde runt 1985 men det finns få undantag.

Vintage  elektronik bör vara från ca 1985 och äldre. Mitten på 80-talet blev det slutet på den riktiga HiFI  för dom flesta märkerna.

1985  var inte hädelsernas år, varken HiFi eller övrigt. mest spännande....


Bensinen går över 4.50kr och norska staioil köper svenska ESSO

Lill Lindfors tappar kjolen i Eurovision Song och la det swinge vinner.

Sverige och San Marino inte längre är i krig med varandra.

Den svenska riksdagen beslutar att avveckla kärnkraften till 2010


Så den  största händelsen detta år kanske var när   Anders "Lillen" Eklund blev europamästare. Han hånades på presskonferenserna, inför den våldsamt haussade matchen, av ingen mindre än den förre världsmästaren Ingemar ”Ingo” Johansson. ”Lillen är obegåvad, en riktig nolla. Han är feg, orörlig, trög. Han saknar all talang. Det vill till ett jordskred, ett riktigt mirakel, för att Lillen ska vinna. Det kommer bara inte att ske”, sa Ingo. Eklund gjorde sitt livs match mot Steffen Tangstad och i 4 ronden knockade han den regerande Europamästaren....

 

En annan stor händelse detta år var när Technics släppte sin  SL-P50P en CD-spelare  som  har 2 klssiska VU-meter, en design som ser ut som en korsning mellan en kassaapparat och digitalvåg. Finns i 2 färger..      om man hittar någon , super rare... finns liknade som Technics SL-P 1200... inte  samma...

Pioneer SX-9    

                                                     en korkad blondin....

Den har stått  läääänge i hyllan, jag hade ingen lust att koppla in den. Köpte in den för det är den största i den serien, hur tänkte jag där och hur tänkte dom när dom satte ihop denna plastprodukt ... tänkte jag.  Gillar den inte... den är ful som fa... ser inte ut som en stereo ska göra och vem vill ha den ?  ställer in den i hyllan.


Går förbi den varje dag, den står i hyllan i ögonhöjd men jag ser den inte längre. Jag har vänt fronten inåt, baksidan ser ut som övriga apparater.  Jag har glömt av den, trängt undan den plastiga receivern från tiden när datorn har blitt en möjligheten i hemmen,  året är 1981

Jag har min servicebänk bredvid Calle fast ryggen imot, det passerar en massa  olika apparater om dagen genom samma högtalare och ljudkälla. Det har gått så långt att man känner igen  olika apparater.


En dag så var det något annat... kände inte igen det . Det var bra driv och rappt å glatt... man blev glad, rycktes med

Vänder mig till Calle  -vad är de.. jag stelnar till, ser att han har plockat fram  SX-9 är det den ? säger jag..  fast jag ser att den plastiga Pioneern  spelar skjortan av  mycket fräcka apparater, som bleknar i jämförelse. 


Det blev par timmars lyssning efter stägning på ett par Whaferdale W60, med ett gäng kunder som inte ville gå hem. Det var många timmars rolig lyssning.  Hur är det med alla naturlagar ? ... låter alltid en snygg apparat bra och en ful dåligt ...  är en blondin   alltid korkad...   ?

Ett format med lika lång utvecklingstid som livslängd


1958 David Paul Gregg uppfinner Laserdisc -teknik,

                         med hjälp av en genomskinlig  skiva.

1969 Philips utvecklade en reflekterande videoskiva.


1970 Uppfinner James Russell ett system för optisk

                         lagring av digitalt ljud och video.


1973 Russell hade fullt fungerande prototyper.


1974 Philips bestämmer sig för att detta kan vara ett

           nytt musikformat.

        

1976 I september visade Sony upp en optisk ljudskiva.


1977 Philps satte fart efter Sony´s uppvisning,  och en ny

          forskagrupp startades snabbt.


1978 Nästan exakt 2 år senare visar Sony up en skiva

          på 150 minutert speltid och 44.056 Hz  ett format

          som skulle likna Compact Disc 1980.


1979 8 Mars visade Philips offentligt en prototyp av en

          optisk digital ljudskiva vid en presskonferens.


1979 13-16 mars presenterade Sony digitala ljudskiva           

           under den 62:a AES -konventionen i Bryssel.

17 december 1912 föddes en liten gosse som döptes till Wilhem Mosimann. Denna gosse föddes utanför äktenskapet, pappan var okänd och mamman var så fattig att det inte gick att behålla barnet. Wilhem hamnade på barnhem jan. 1913 och redan i april kom han  till sina första adoptivföraldrar,  slutligen hamnar Wilhem hosl Gottfreid och Rosette Studer. Gottfreid var en duktig möbelsnickare, känd för sin höga  kavalite. Det med hög kvalite fick  Wilhem  lära sig.


Wilhem hade ett helt annat intresse och det var radio. Detta  var  högteknologi på 20-talet. Han gick ut skolan med mycket bra betyg. Han experimenterade med radio hemma och fick ett lärlingsjobb i radioaffär. Efter 1 1/2 år fanns inget mer att lära. Wilhem byggde sin första radio när han var 19 år och kallade den Tell. Det visade sig att vara en mycket bra apparat , att få den producerad så fanns det Bansi-Ammann men  dom tackade nej. Detta fick Wilhematt tänka på att starta egen tillverkning.


1932 fick Willi ett  startkapital på 3000 schweizerfranc han fått från föräldrarna till sin blivande fru Margrit Beck, och en produktion av sin första radiomottagare startade. Den var överlägsen alla apparater på marknaden men Willi använde bara högsta kvalitet i sin radio och den 350 francs dyra radiomottagare blev svårsåld. De flesta var nöjd om det  kom ut ljud ur en låda.


Willi gick i  konkurs 1934 men ryktes om hans skicklighet gjorde att han fick många  jobb-erbjudande som reparatör. Han  ville dock inte laga, han ville skapa.  Han började på Sondyna AG som konstruktör och blev geni-förklarad men slutade där 1941 när han inte kom längre inom företaget. Han började som fabrikschef och chefsdesigner på Low Power Technology AG i Zürich som tillverkade  radio- och förstärkaresystem under namnet Televox.


1948  startade Willi Studer företaget Willi Studer. Nu blev det rullband-spelare som utvecklades.  1949 kom en rullbandspelare för privatbruk med namnet DynaVox.  1951 startades  tillverkning med namnet ReVox. Det stora V't kom från  DynaVox. ReVox var tänkt till privat bruk men som Willi har fått lära sig och alltid gjort, byggd med  hög kvalitet. Företagets  produktion ökade för varje år.Iintresset för kvalitet hade nu gett resultat samt ett rykte. 1955  kom en ny generation av bandspelare, A36.  1963 kom  den legendariska rullbandspelaren G36 som än idag finns i vissa

studio  för det skall spelas in på en G36 Den används av många  även i hemmamiljö än idag.


 Hög kvalitet så får man en driftsäker och välljudande maskin. Detta har gjort Studer  till det mest kända märket  på alla professionella  inspellningsplatser i världen. Analogt har sedan några år blivit enda alternativet för musiker då det släpps nästan uteslutande på vinyl. De gamla analog-studiorna som revs på 90-talet när det digitala kom,Studiofolk har fått leta upp gamla Studer apparater som har blitt enormt eftertraktade, de som inte slängdes är troligtvis i drift än idag.    ReVox är lika omtyckt till hemmastudion som  till en mindre proffsstudio och Studer varför den stora studion och kommer från samme man Willi Studer och samma kvalités tänk...  när man tittar i en ReVox så kan man läsa Studer på mycket.     Willi dog 1 mars 1996    

ReVox kostade mycket och idag får man troligtvis mest apparat för pengarna. ReVox tuner B-760 kostade 1981 8,500 kronor (vilket motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 38,143 SEK år 2014). Tuner kostade1000 kronor mer än

rullbandspelarn B-77 och just denna är vad de flesta tänker på när det gäller

ReVox, B-77 var troligtvis den vanligaste rullbandspelaren i våra hem.


Willi började med Radio på 20-talet  och gjorde 1932 troligtvis den bästa radion

Kvalite och drivit för att göra den bästa radion fanns kvar på 70-talet när B-760

konstruerades, gillar man att lyssna på Radio så är detta en apparatsom ger dig

mer kanaler att ratta in. Kommer i håg när jag det togs hem en sådan för första gången och vi rattade in go musik på en frekvens vi inte kände till, dom pratade

Danska. Ingen tuner har klarat detta innan och inte efter... Danskarna har bra

musiksmak  så B-760  blev kvar och används dagligen.


Ex. på  modeller Kassettdäck B-710, Förstärkare B-750, Tuner B-760,

Skivspelare B-795, Rullbandspelare B-77, Försteg med tuner B-739,

Slutsteg A-740   Det finns tidigare och senare modeller än dessa  , denna

serien är  älskad och hatad, en design som inte passar alla men har en

hög ljudkvalité det gillar alla.....

Willi Studer                                                                          B-739 & A-740                                     BX-350 & BX-4100                                             B-780

Fick pris 1969

Industri Design Award


1967 bytte vi från vänstertrafik till högertrafik men den stora händelsen det året var QUAD  303 & 33. En design som står sig än idag ......


1936 startade  Peter J. Walker ett företag i London, SP Fidelity Sound Systems. Senare ändrades namnet till Acoustical Manufacturing Co Ltd för att senare ändaras till Quality Unit Amplifier Domestic, för dig som inte hängde med... QUAD


Slutsteget 33 tillverkades fram till 1982 och försteget 303 till 1985. Tillverkades i över 25 år och alla som har lite HiFi intresse

vet vad QUAD 33, 303 och FM 3 är... liten och väl-ljudande HiFi-produkt för dig som är designmedveten....


Klicka på bilderna..... om du skulle ha glömt dessa skönheter...

AKAI GXC-510D   1974


Samma teknik som användes på den biffiga rullbanspelaren GX-400D Akai lovade livslång garanti på sina GX- tonhuvud, dom går inte att slita och samma är det med motorerna i dessa modeller.


Vertikalt kassettdäck som även kan hängas på vägg.

Gillar man den riktigt råa industridesignen med VU-mätare på

utsidan så får man ett kassettdäck som håller hög kvalite.....


INDUSTRIAL  STYLE  ADVANCED DESIGN BY

Victor Company

JVC JR-S600  1976-1978

JVC

1969

marantz  2325      1974-1976

Kilopris 2476 kr     22,5 kilo     PRIS 55.717 kronor

Marantz 2325 var den största receivern man kunde köpa med sina 2 x 125 watt när den kom, men Pioneer sx 1010 var den första monsterreceivern. En receiver på 2 x 100 watt eller mer kallas monsterreceiver. Dessa apparater var startskotten till wattkriget som pågick 70-talet ut. Marantzen kostade nästan 1000 kronor mer än Pioneern,  valet mellan dessa är en smaksak och håller samma kvalite.


Som reklamen bredvid... stridsvagn. 2325 är kuslig eller är det slumpen ? vi har haft alla märken  och modeller inne men aldrig en trasig 2325, vi har servat ett gäng... men aldrig har det varit trasigt...  mer än  lampor,  glapp  på grund av oxid som det blir då det har varit omoderna, inte används på 10-15-20 år.


Trälådan var ett tillval på Marantz apparater och var riktigt dyra, få hade råd med denna lyx. Det finns passande skivspelare 6300 och kassettdäck 5220



   6000 SEK år 1974 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 55717 SEK år 2014 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare, en volvo kostade 24.000 kr

          

Grannarnas Disco dunkande drev Lennart till vansinne.

Idag står han i spetsen på den nya folkrörelsen : Krossa stereoterrorn

Året är 1981 och en herrtidning är på besök för en interjuv


I skymningsdunklet står de glänsande apparaterna och lyser matt mot gräsmattan.

Det är kyligt i luften och det verkar som det ska bli regn. Vi står alldeles stilla och tittar.

Så lyfter Lennart Johansson lärare, musiker och flygare i Halmstad den lilla men kraftiga slägga. Med ett ilsket utrop sänker han den, slaget blir kraftigt. Den stackars stereorecorden spricker upp. Hundratals delar flyger runt gräsmattan. Så använder han en såg. En hammare. Ett spett. När han är färdig hoppar han till sist på en allroundstereoapparat flera gånger med sina kraftiga skor. Det krasar och gnäller i matrialet som viker sig bit för bit. Det kändes skönt säger Lennart Johansson... så börjar denna artikel


klicka på vänster bild för förstoring,

Svårt att välja stereo? Läser du en massa forum och blir snurrig?

Vi har gjort det lätt. Klicka på den text som passar dig, för att hitta din stereo.

.

.

Doctor of Music Test

Gammalt & Nytt

Utseende  10     3

Musikalisk 10     3

Prisvärd     10     2


Gammalt 30 poäng

Nytt          8 poäng

1983

1984

1977

2013

2014

Många tillverkare från förr försvann då  ingen  hade råd med fin HiFi. Pengarna skulle räcka till mer  än en stereo. Hemmen fullständigt exploderadein på 80-talet av andra produkter.


På senare år har  några märken känt en liten vind från den gamla tiden och hakat på trenden...  Den yngre generation tänker och köper kvalitet och vill att en stereo ska se ut som en stereo. Denna generation som är uppväxta på 90-talet vill ha silver  trä och knappar.  Enda logiska förklaringen  är att uppväxten med en svart plastbit som styrs via ett meny-fönster låter helt kasst  .


Tre exempel uppifrån och ner

Luxman  M-05 vs Luxman M900-U

Onkyo A-510 vs Onkyo M-5000R

Yamaha CA 2010 vs Yamaha A-S3000


 

2014

Marantz reklam från tiden där HiFi kostade, inlåst med guld i ett kassaskåp. HiFi var dyrt men det var värt varje krona. Det

byggs inget i samma klass längre. Varför ? för du har inte råd.

Hifi kostade mycket pengar förr. Fram till 80-talet byggdes HiFi på riktigt,  nja kanske inte alla, Samsung och Gold Star ( idag LG ) var som idag lågbudget, köpte någon dessa produkter var han inte seriöst intresserad av varken musik eller teknik. Riktiga prylar var dyra och oftast det dyraste du hade i hemmet. Att man spenderade  en större del av sin lön i HiFi var inget konstigt. Graveringspennornas  tid var dessa årtionden, försäkringsbolagen åkte runt i våra hem och graverade in person nummer på dom mest stöldbegärliga samt dyraste ägodelar som man hade i ett hem.... stereon


Idag är allt annorlunda och hög kvalitet har mindre betydelse. Bara det är billigt. Tiderna ändrar sig och  ironin i detta är att företag som  Samsung, LG blomstrar & dom stora respekterade märkerna som  b.l.a. Sansui,, Technics, Luxman , Pioneer... alla har  gett upp


Kvaliten på dagens apparater jämfört med  förr? De som köper nytt får se. De äldre apparaterna finns det 40, 50, 60 år historia på & där kvalite´n först känns igen när man börjar studerar gamla stridsvagnar,  dessa år var det otänkbart att blanda HiFi med plast...

kaske inte för Samsung  & Gold Star...

   

Industridesign som skiljer sig kraftigt från övriga tillverkare. Revox, Quad, Bang & Olufsen och Braun hade sin design men JVC ändra sin design hela tiden. Det gick aldrig att känna igen en JVC utan att läsa på fronten.  Panasonic Corporation   ägde JVC ( Victor Company ) och  Technics vid denna tiden, kanske var designen ett sätt att inte ha 2 liknade apparater på marknaden. Oavsett JVC modell så är deras design,  både  hatad och älskad.... industri lock...   

Pioneer HPM-100                  Bart Locanthi pappa till JBL-L100 & Pioneer HPM-100... nästan enäggstvillingar

Som chef för utveckling och en enastående konstruktör, ville Bart Locanthi mer än det han fick oss JBL.  De hade börjat spara. Pioneer gasade och gav Bart fria händer. Han började med HPM-serien

Barts första jobb hoss Pioneer var att ta fram nya högtalare. Han valde att vidarutveckla sin tidigare konstruktion, JBL-L100 som blev HPM-100. Man kan tydligt se likheter utan att börja skruva i dom. En skillnad som man dock tänker på direkt är att HPM är 4-vägs. Många tycker att de är HiFi-världens bästa konstruktion. Att de är släkt med JBL-L100 råder det inga tvivel om. När Bart valde att jobba vidare på dessa gjorde det att det blev billigare och snabbare för Pioneer med nya produkter.  HPM-serien är Vintage-kult idag och ett måste för en Pioneer-älskare.... HPM-100 är den  i HPM serien som är blodsligt mest besläktad med JBL.

Såldes 1976-1981                                                                                          klicka / reklam

1985                                                                                                                        ett Vintage år ?

Bartholomew Nicholas Locanthi II föddes i White Plains, New York, 1919. Hans studier vid California Institute of Technology avbröts av kriget men han återvände och tog en BS examen i fysik 1947. Bartholomew var en mycket omtyckt medarbetare, chef och vän dessutom med otroliga  kunskaper .

Bart var verkligen en av de mest mångsidiga ljudtekniker på sin tid. Hans framstående karriär var inte bara ljud. Hans första jobb (1947) var att utveckla analoga datorer  men samtidigt  hyrde han ut sina tjänster som konsult, där han jobbade med utveckling av högtalare och förstärkare.


År 1949 hade Bart påbörjat ett konsultsamarbete med William Thomas och James B. Lansing Sound Incorporated. Bartholomew bidrag till tekniken; element  som LE-10, LE-14, och en mängd av JBL klassiska element var Barts hantverk, och deras avkomma är det som än idag är säljande i  JBL katalog. Han utvecklade också den akustiska linsprodukter,  även det ett signum för företaget.

Från 1947 till 1953 arbetade Bartholomew med att utveckla en analog dator  på Cal Tech. Det var under denna tid som han publicerade en inflytelserik tidskrift om modellering av högtalarprestanda via elektriska ekvivalenta kretsar. Detta dokument har blivit grunden för de flesta högtalare förare/kapslingsprogram som finns idag.


Från 1953 till 1960 var Bart delägare i Computer Engineering Associates, ett företag specialiserat på storskaliga analoga datorer. Under samma tid lånade JBL in Bart och hans ingenjörstjänster.  Hans kunskaper var något som JBL inte kunde vara utan. Tillsammans med hans personlighet gjorde det att han 1960 till 1970  blev vice VD för ingenjörsteknik på JBL.

Det var under slutet av sextiotalet som Bart utvecklade  "T-Circuit", en konfigurerad utgång för halvledarbestyckade som har blivit standard i branschen. Han fick tre amerikanska patent för sitt banbrytande arbete på transistorförstärkare.

JBL-L100 är ett av Bartholomew sista jobb på JBL då han inte fick friare händer utan fick hålla sig till en stram budget. Han ansåg att han inte ville göra budgethögtalare och slutade på JBL.


År 1975 på inbjudan av Takeo Yamamoto som insåg värdet av Bart kunskaper, blev Bart erbjuden jobbet som  vice VD för utveckling hos Pioneer Nordamerika. Bartholomew  första uppgift blev HPM-serien som är  en vidareutveckling av hans arbete på JBL. HPM-100  är helt enkelt en förbätrad JBL-L100.


Han utvecklade TAD-högtalarna och är kanske mest  ihågkommen för sitt jobb med dessa trots det otroliga jobb han gjorde med JBL med att utveckla de klassiska JBL4311, L100A, L100, 4310 4320 o.s.v.  TAD högtalarna är svindyra, med en prislapp som får en JBL att se ut som en billig koreansk import.   

JBL-L100

"TAD"  EXCLUSIVE model 2401 twin

Bart imponerar med sin enorma bredd inom många kunskapsområden. Han var djupt involverad i digital utveckling på Pioneer under de första åren av Compact Disc. Pensionerad från Pioneer 1986 och då bildade han sitt eget konsultföretag, BNL Research Associates. Pioneer förblev hans huvudsakliga klient.


Som oftast när intresse för teknik finns så gillar man mer teknik.....han passion var bilar och flygplan.

Han dog 1994 efter en längre tids kamp med cancer.


HPM-100

STUDER REVOX                                                                                                              kvalité kostade massor.... och man fick skyhög kvalité av både teknik och ljud....

Max 1 timmes musik & då operetter, debatter, jordbruknytt, folklära med föredrag men ingen sändning före kl 19:00, det var sveriges  Radio på 60-talet. Radio Nord sänder olagligt från ett skepp och det är populär musik dygnet runt. Regeringen skickar krigsfartyg...

Vintages

Skivspelare   Receiver   Förstärkare   Rullbandspelare   Högtalare   Tuner   Kassettdäck   Slutsteg

En tidning för dig som gillar bra & snygga prylar från förr

2014  / 1

Pris 69kr

Teknik

och

Design

  Axel Holstensson 

  Bob Carver

Byggde HiFi som ratas av svensken

  Kassettband

Populärare än CD

HPM 100

Sansui SP-8000

Ditton 25

REVOX

TUNG  HIFI

Läsning

Phase linear, Carver

Sunfire, Bob Carver LLC

Högtalare ska vara


Sansui SP-X 11000   Luxman SQ-202  Marantz2325  Teac Z 7000  ITT 8033

STORA

Schaub-Lorenz är ett tyskt företag som kom igång 1870. 1930 klev ett amerikanskt dotterbolag in som heter ITT (International Telephone Telegraph), ett företag som har byggt  transistorradio, tv-apparater, bandspelare, småstereo och mycket mer.


Designen på dessa apparater har varit tyskt 60-tal, endast ett fåtal transistorradio har haft en snygg design. Tyska ingenjörer har alltid varit väldigt duktiga, men dom har oftast en tråkig design, men 1978 hände detta....  en  ITT 8033 samt högtalarna  K1-70  " korona"


ITT  HiFi 8033


bortglömd

skönhet

Tysk

ingenjör

konst


Världens bästa skivspelare? Absolut! Varför blev det ingen säljsuccé ?


Olyckligvis kom den ut i handeln samtidigt som det nya formatet CD kom och den förväntade

storsäljaren fick bli kvar i butikshyllorna. Sony/Philips tar fram ett nytt format, en ny teknik

och kallar den Compact Disc (CD). Samtidigt plöjer Sony ner stora pengar på ta fram denna

fantastisk skivspelar. Att det nya formatet släpps samtidigt som deras ultimata skivspelare,

visste givetvis Sony men Sony trodde på HiFi-ljudet och sin Flamingo. Att Compact Disc skulle

få vinylen att helt kolapsa var otänkbart, blev säkert en chock.. Vinylen är ju överlägsen CD.

   

Varför världens bästa skivspelare?, tänker du. Svaret är enkelt. Batteridrift och dubbla

hörlursuttag. Med inbyggt riaa så kunde du sitta och lyssna med din käraste på en klippa vid havet och titta på solnedgången eller på ett cafe, när du väntder på tåget, på nattduksbordet..

med andra ord du kunde ta med din vinyl vart du än åkte. Den låter faktiskt mycket bättre 

än de som var vanliga skivspelarna i hemmen då. Nyckelhål på baksidan för att hänga på väggen


1979 bestämmer sig Sony och Philps för att utveckla

          detta format tillsammans.


1980 bestämdes det format som skulle bli en stardard.


1982 17 Oktober producerades den första kommersiella

            cd-skivan. Det var en inspelning från 1979 av

            Claudio Arrau  (Philips 400 025-2).


1982 1 oktober  lanserar Sony sin första  CD-spelare

            CDP-101 i Japan.


1983 Mars släpper Sony Phillips dom första CD-spelarna

          i  Europ Philips CD-100.


Sony fick snällt vänta på att Philips skulle bli klar med

sin CD-spelare, så var överenskommelsen.  Därför

släpps de sammtidigt i Europa.


Philips var de som forskades mest på detta format

och fick det att fungera bäst. De förstod hur viktigt det

var att få den digitala filen att bli analog. Vid denna tid

kom TDA-1540, det som skulle bli den kultförklarade  & överlägsna dacén TDA 1541.... än idag är den KUNG.


             Översta bilden Philips CD-100

Undre bil¨den Sony CDP-101

Please let them be....  they're beautiful as they are

     

Troligtvis den mest sönderskruvad och slaktad maskin i hifi-historien. Varför ?


Den tillverkades då allt var blommigt, långhårigt och folkvagnsbussen var det optimala fordonet.

Det var en tid då HiFi var fri från transistorer och Philips hade inte uppfunnit kassetttbandet än.

När ingenjörer i Sovjet och USA tävlade om rymdresor, så tar Japanska ingenjörer och skissar

ihop detta fantastiska mästerverk med 2 st monoblock med ECC83 / EL84.

         

Många av dessa skönheter har tyvärr fått donera sina ädla delar till fräcka monoblocksbyggen.

Vilket är väldigt enkelt för att de är bara att plocka ut som färdiga monoblock, ett lock & det är klart.AKAI släppte denna M-8 på marknaden samtidigt som ryssarna skickar upp den första kvinnan i rymden i sin Vostok-6. AKAI sålden den med stolthet fram till första månlandningen.


NEDRE RADEN MED BILDERNA... DOM FINNS INTE...

ÄR SKAPADE FRÅN SLAKTADE M-ÅTTOR eller ROBERTS 770X & 990

Vi får ofta frågan vilken är bästa receivern? Svaret är : Kenwood  JUMBO JET


För dig som inte var med på 70-talet eller ni som har glömt denna tid då klädsel var jeansjacka med sitt favoritband påsytt på ryggen, alla var  långhåriga och hårdrockande gitarrister i ett garage-band. Datanörd & zyntdiggare  var något som var ljusår långt in i framtiden när Kenwoods briljanta ingenjörer snickrade ihop den perfekta receivern med det brutala namnet JUMBO JET. Det troliga var att Boing stal namnet efter ha sett denna cockpit lignande pjäs.


Receivernas prestigebyggen var på 70-talet, ett årtionde där man hämtade sin lön i kontanter i ett kuvert. Banken hade elefanter och andra roliga sparbössor, de gick inte med miljader i vinst varje kvartal och lånade inte ut pengar till en thailandresa.  Man gick till banken och satte in pengar på en bankbok utan ett korsförhör var man har fått sina pengar ifrån efter att ha sålt sin träeka. Man hade kontanter för att lönen gick inte att göra slut på, om man inte köpte tung  HiFi. Bilen? Inte ens rattmuffen var uppfunnen, man fick svänga förbi en välsorterad bensinstation och handla en Wunder-baum om man hade tänkt att fräcka till bilen. Det fanns inte något onödigt att köpa, det fanns inte bananformade bananskivare eller bananformad plastlåda till bananen. Världen var fri från  meningslösa & dåraktiga ting.


Man köpte öl på bolaget, handlade kläder, gick på bio, gick på resturang, körde bil miltals, handla en jädrans massa vinyl  och hade pengar kvar varje månad. Hur? Man köpte inget onödigt och nästa inget nödvändigt heller för man ärvde allt man behövde innan man flyttade hemifrån. Föräldrarna hade lagt undan kastruller, handdukar, porslin, soffa... allt man behövde, man fick en hyreslägenhet oftast samma dag. Man slapp ta ett lån för att flytta hemifrån. Denna tidsålder var sådan och allt var underbart... och alla  handlade tung dyr  STEREO, man lyssnade på vinyl och umgicks. JAPP det fanns inte FACEBOOK eller HIFI-forum så man åkte hem  till kompisen med ett gäng skivor.  Tiderna har förändrats och även HiFi produkterna. Det kommer aldrig mer att  göras apparater i Vintages Class. Vad gjorde Kenwood? man byggde en STEREO för den långhåriga hårdrockande gitarristen med massa kontanter på fickan....

Kenwood samlade all teknik som fanns att tillgå och byggde den optimala receivern för den kräsne musikern. Bland annat utrustad med  *Inbyggt fjäderreverb *Dubbla gitarringångar. *Fotpedal *Electronic Rhythm Composer som är en trummaskin med dåtidens alla finesser.

*Dubbla micingångar. Den har allt man behöver för sitt rockband, och självklart för sitt musiklyssnade. Dubbellt av  Phono / Aux / Tape & hörlursuttag. Lika sällsynt som självklar. Denna vackra skapelse var utrustad med detaljer some en timer.


                                                             Kenwood KR 6170  / Jumbo Jet   året var 1971

LUXORfabriken 1966


Axel Holstensson

Född den 7 maj 1889 i Norberg


Död den 13 augusti

1979 i Motala



Luxor reklam film 1985

 Axel blev vid en interjuv kallad Direktör, Axel svarade: Jag är Fabrikör...  Direktör.. det anställer jag.


Axel Holstensson börjar 1923 att bygga på en radiomottagare. Företaget fick namnet efter den egyptiske staden Luxor, som var på allas läppar vid denna tiden när faraonen Tutanchamons grav hade öppnas.


LUXOR var på 60-talet en av få tillverkare i världen som hade ett komplett ljud- och bildprogram.

Nästan allt till sina produkter kom från råmatrial, till skillnad från många andra tillverkare som använder sig av färdiga produkter. Som till exempel Tandberg som använde sig bland annat av Philips, Godman, Celestion. Bowers & Wilkins använde bland annat KEF, Celestion o.s.v. Det var billigare att använda sig av färdiga produkter än att utveckla nya. LUXOR fortsatte dock att utveckla och forska fram nya produkter som man alltid gjort.


 

På mitten av 70-talet var det många tillverkare som ville sälja sina produkter i Sverige, men svenskar var oftast lojala och misstänksamma till andra länders tillverkning. LUXOR var bäst och sålde flest apparater. Den 8 oktober 1976 brann fabriken och 15000 kvm försvann och många av lokalerna blir rökskadade. Detta var mitt i högproduktion men en liten del av produktionen kunde fortsätta. Nu gick det inte att hålla ut de hungriga vargarna ute från marknade. Konkurrenter passade på att slänga sig över lilla Sverige. Svenska folket hade en bra ekonomi och hade råd med en ny stereo, tv, m.m.


LUXOR får snabbt ordna en fabrik som kan skruva ihop deras apparater, samma fabrik som sätter ihop Luxman. Snabbt har marknaden i Sverige exploderat av apparater från många olika tillverkare och ett priskrig har börjat. Nu är det svårt att sälja LUXOR och samtidigt blir man importör av Luxman. 1978 börjar man med person datorer för man ser en marknad med tangentbord med ÅÄÖ och svensk bruksanvisningar. Man tillverkar också elektronik till biltillverkningen.


En utredning visade att konkursen delvis berodde  på branden och en ursel ledning. Axel var en pionjär och en

tillverkar,e eller fabrikör som han kallades sig, och kontorsfolk anställdes. Axel Holstensson avlider 4 månader

efter sitt livsverk såldes till staten för 1 krona 1979


Visst kunde LUXOR bygga hifi, men har du satt dig ner och lyssnat.... eller är du den som ändå vet...

Har allt, slott, världens dyraste bilsamling, superyacht med helikopter, jetplan, eget HiFi-märke

Som ung man, blev Jacky Setton fascinerad av snabba bilar och båtar. Jack startade Setton Group som bland annat är   återförsäljare för Pioneer i Frankrike. Jack setton är känd för att ha rejält med pengar och flertal kända stora yachts och slott samt snabba segelbåtar. Bilden på yachten med helikoptern är Senses som byggdes till Jacky 1999 och är byggd helt efter hans önskemål. Den såldes 2010 till Larry Page som är en av Googles grundare. Jach har en enorm samling av klassiska svindyra tävlingsbilar. Köpte världens dyraste bil 199,0 en Mercedec W-196 för 20 miljoner USD.Settons bilsamling finns i bokform.

Jacky är en skapare. Han ritade racebilar, racebåtar och  katamaraner som han tävlade med. .Att han startar upp ett nytt HiFi- märke  förvånar ingen. Det kan  tycks konstigt om man är importör  av Pioneer och börjar med konkurrens. Jacky är Jacky och kör på. Det samlades ihop ett 50-tal ingejörer och man ringde en designer som var något av idol för många vid den här tiden, Pierre Cardin. Som allt annat när det gäller Jack så var det kvalitet som gällde. De  flesta tillverkarna använde en del delar av, ett exempel är Marantz flaggskepp 2600 vars knappar och rattar är av plast medans Settons är metall / rostfritt från minsta modell.  Setton var dyra att  tillverka och mer unika jämfört med masstilverkning från Asien. Så var konceptet. Setton hade också en mycket längre garanti... 5 år.


Setton-apparater är sällan till salu, och är mer jagat byte i Europa än i Sverige. Dessa apparater ägs av  samlare och vanliga lyssnare, framför allt för den som skall möblera med stil och klass.

Setton tillverkade en flygplans inspirerad receiver RCS-X1000 som är Holy Grail, inredningsmässigt det coolaste man kan ha. Setton startade 1977 stängde 1981 men han med fler fina produkter.

Receiver   

   

RS-220                     

RS-440         

RS-660

Förstärkare


AS-1100

AS-3300

Tuner


TUS-600

Försteg


PS-5500

Slutsteg


BS-5500

Skivspelare


TS-11

Högtalare


CS-25

Pierre Cardin en designikon....


Kläder, väskor, glasögon, pennor, möbler, klockor, skor, parfym och mycket mer. Det finns det mesta för en Pierre Cardinälskare. Minst känt är kanske att AMC tog hjälp av Pierre för att få en frän inredning och detta kunde beställas som Cardin Javelin's  och Cardin AMX's åren 1972-1974. Mustang hade sin pony-inredning och javelin samt amx är i samma bilklass och var i konkurrans,  aldrig har en bilindredning varit så färgstark och vild. Mustangens inredning är blek i jämrörelse. Cardins bilarna  är eftertraktade och en fanatisk klubb för dessa bilar... i USA. Elton John samlade på Cardin glasögon. Beatles kraglösa kostymer. Pierre cardin’s bubble house är svår beskrivligt.  Det sägs vara en anställd oss Cardin vid namn Alain Carre som var designen....

TEAC Z 7000             1982, året då TEAC drog ner brallorna på alla kassettdäcks tillverkare

 Z 700 kallas även Dragon killer. Detta är en tid när HIFI- försäljningen har varit enorm ochHIFI är på topp och ett par år till. TEAC gav sina ingenjörer full frihet och ekonomi för att bygga marknadens bästa kassettdäck.


Z 6000 är ett avancerat däck där man måste ha kunskap och instruktionsbok för att kunna justera och trimma in banden och det är det som skiljer sig från Z 7000 som har en dator som trimmar in alla inställningar. Du sätter i bandet och den spelar in, spolar tillbaka och trimmar in för det bästa ljudet.


  Här är Dragon är en lättviktare med 9,5 kilo jämfört med Z 700 17,9 kilo muskler som kramar ur allt från bandet och kvalitén är grym. Ett kassettdäck har  normalt 70% tomrum men detta monstret är fullpackad och 43,2 x 16,3 x 43,7 cm är vad som krävs. Z 7000 är en svårhittad pjäs som sällan dyker upp till försäljning, den gjordes bara i 2 år. Dragon är betydligt vanligare och gjordes i över 10 år   

Z 7000  blev för dyr att tillverka då tiden för riktig  HIFI  dog  ut  och  ironiskt nog  så var det dator som blev det nya intresset  i hemmen.


TEAC tog ingejörskonst till en helt ny nivå, samma år som Commodore 64 släpptes

Luxman SQ 202        1970 hade den en extremt hög prislapp och få lyckliga hade råd... idag bortglömd och extremt ovanlig

Vid den här tiden byggdes det mycket av Luxman som idag är bortglömt  med beteckningar som få känner till, trots att det är väldigt fina och välljudande. Prislappen på 202 var en chock i butiken, kostade nästan tre gånger så mycket som Luxman SQ38D eller tre gånger Pioneers SA 900 som var deras största 1970


Designen på 202 blev den som många förknippar med Luxman men som först kom ordentligt i ljuset i slutet på 70-talet, som blanda annat L-3 & L-5 men har inget gemensamt 202 som är mycket mer...  Den har har allt och lite till, en ovanlig detalj är Variabel pre-in och pre-out.


Det analytiskt huvudet på sne, sittande i soffan med armarna ikors funkar inte här, den vill att du hoppar upp ur soffan och börjar dansa för du kan inte sitta still. Den har drivet och det explosiva som många senare maskiner saknar. Nu hör jag inte till den gruppen som gillar att analysera olika ljud och åker hem till andra för att lyssna på ljud. Jag tycker det skall vara roligt att lyssna på musik, man ska bli glad. Det förvånar mig hur mycket det kan skrivas om trötta och ledsna apparater. Vi är olika och apparaterna är olika.... men hur kunde denna pjäs ha glömts bort ?


Mitsubishi LT-5V  finns tomten, kan humlor flyga.... kan skivor spelas stående ?

En grå senhöst , början på 80-talet och det var svinkallt i Göteborg. Jag smög in i en HiFi butik för att värma mig, självklart var valet av butik inte en slump men jag hade inte tid att stå där och drömma, 15 år och inga pengar. Ingen seriös HiFibutik hade tid med ungdommar om man inte kom med vuxen för det var en hårt arbetande vuxen som hade råd... HiFi var dyrt. Jag stod där och blåste in  värme i mina kupade händer och butiksförsäljaren tittar med en hård men sammtidigt en trött och nonchalant  blick.. en blick som sa, jag har inte tid eller lust och du har inte råd... försvinn. Jag svepte snabbt med blicken samtidigt som jag tog i dörr- handtaget,  jag fastnar helt magiskt på en skivspelare... stående? tänkte jag ... nä , det fungerar inte..eller


Jag var tvungen att gå fram och titta, helt sjukt.. en stående skivspelare, när jag står där och funderar och ägarn tittar igen över glasögonen som hänger slappt på nästippen, dom ser ut som som ska ramla av...  nu, plingar det i dörren och det blåser en kall vind, in kommer en bastant farbror som ser ut som en diriktör. Han går  raka vägen fram till skivspelarn och ställer sig bredvid mig och säger med hög röst : Varför står den upp, det kan inte vara bra !!!


Butiksägarn hade fått vind i seglen och var redan halvvägs, och svarade med något högre röst "Skivorna tillverkas stående och därför är den bästa lyssningen från en ståendeskivspelare". Ligger ingen sanning i det, men det visste vi inte när vi stod stirrande på Mitshubishin och det lät helt rätt då, självklart är det så tänkte vi... Butiksägarn hade börjat se en mjuknade direktör och slängde på skiva och japp, så här ska det låta... en fråga kom med en gång i huvudet: Varför har man inte gjort stående skivspelare innan när det låter bättre än liggande ?  Idag   finns det ett svar  på det...    det är inte bättre, det  var alla intryck som  gjorde att det lät så fantastiskt och ögat älskade det....   



Elektronlund Lund Ortho Acoustical System 1001....  

Troligtvis historiens kostsammaste högtalartillverkning... 

Den koniska högtalarlådan var en mycket dyr konstruktion och krävde en duktig möbelsnickare. Även slutsteget var av hög kostnad till Elektro Lund. Stig fick tänka om även att hans mål var att bygga fina högtalare så var kostnaden alldeles för hög. På senare konstruktion, OA-6, fick den koniska designen ge sig för den mycket billigare kantiga låda och rörslutsteget blev transformatorlös. Det kom en senare variant till OA-6 med tillägsnamnet mk II med transistorslutsteg och tunn låda. Den har inget gemensamt med den tidiga modellen för nu har det bantas rejält. Stig gillade att skapa, ekonomi och pengar tog han lättare på. Han har fått ge upp sitt företag på grund av dålig ekonomi och blir anställd, Stig får också en Ekonom som vill ha resultat nu byggs det billigare, man skär ner på kvalite´n.  Ekonomin tar fart för nu är det  en produktiv massproduktion, det säljs Sonab högtalare i mängder och.... nu kommer en  konkurs. Ledningen hade tagit kassan och satsat allt på mobiltelefoni. Året är 1978 .


1983 drar Stig igång högtaltillverkning och  håller på fram till 1988-89, Han var utfattig vid denna tiden och hyr ut sitt hus för att få in pengar till mat, själv bor han på vinden. 1997 avlider Stig efter en svår hjärtattack.  Han borde bli mer ihågkommen för sina Kolboxar  än övrig konstruktioner som inte är jämförbara. Kolboxen skiljer  sig också med att den hade    ett eget försteg  "Lund 1001"  att köpa till om man ville. En skapelse som få  hittar. Sveriges Radio hade

ett gäng, hur många som finns kvar är svårt att veta.  En prislapp är svårt att sätta men det spelar ingen roll för att det bil inte roligare snyggare eller mer välinvesterad HiFi.  Sitt inte här och läs.... Ut och leta på vindar och källare..

Kallas även för kolbox och är en konstruktion som Stig Carlsson hade ritat i början av 50-talet. Började säljas 1959

och chockade en hel HiFi-värld med både konstruktion och utseende. Kolboxen är en fantastisk skapelse. Det är  inte bara ljudet, den är svensk design. 1959 var stereo nymodighet,  för de flesta var det mono och såldes styckvis. Kolboxen är unik och lika unikt är det att hitta en välhållen sådan till salu, ett lika par är nära omöjligt.


Carlsson gjorde ca 150 stycken 1959-1962. En kille som jobbade hos Stig och var med monterade ihop dessa var Martin Persson.( Martin startade egen tillverkning med konstruktioner som liknar Stigs och såldes som MP-högtalare ) Det gjordes en senare serie på 150 stycken med Stigs sammtycke men han var inte inblande i produktion eller försäljning.  Den senare seriens  högtalarlådan är identisk  med orginalet, men på slutsteget så har det gjorts små förändringar.  Skillnaden på första och andra serien är små, första serien  (om man vill kalla den orginal) har  en skylt under på slutsteget  "elektronlund" och en  skjortknappsliknade ettikett på toppgallret märkt med "LUND"

Det sägs att Sigvard Bernadotte har varit med och designat dessa skönheter, han är bara skyldig till foten som är i framkant....  Stig lyckades göra den finaste möbel man kan ha...

Bob Carver växte upp i staten Washington, och hade fått högre högskoleexamen i fysik.  Bob var också en  musikälskare, och hade sina egna åsikter angående ljudförstärkning. Han hade grejat med förstärkare genom hela college och var ständigt prototyper hans design. Legenden säger en förstärkare han ritade blev känd som "jordbävning amp" för sin enorma makt.

Bob trodde han skulle kunna sälja den här förstärkaren. Liksom de flesta banbrytande entreprenörer, fick han ihop ett team av finansiärer och tekniska medarbetare för att förverkliga sin dröm. Med hjälp av Carver samarbetspartners Steve Johnston och Jack Goodfellow, var Phase Linear lanserades 1970 i en liten byggnad vid 405 Howell Way i Edmonds, Washington.

Den första modellen som tillverkades var modell 700  med 350 watt per kanal. Den blev snabbt älskad, och en referens förstärkare som används av inspelningsstudior, jazz och rockband  samt watt hungriga - audiofiler. Fler  modeller släpptes snart efter  400 effektförstärkare, med 200 watt per kanal, och den berömda 4000 försteget.

Efterfrågan på phase linear komponenter ökade dramatiskt och företagets rykte växte runt om i världen. I aug 1973 lanserades 700 B. 1974 AP Van Meter anslöt till Phase Linear, att föra med sig sin design erfarenhet från på Macintosh. 1977 kände Bob för att starta något eget och Carver Corporation grundades 1978.  När Carver lämnade Phase Linear 1977 blev Van Meter Chief Design Engineer och teknisk chef. Under hans ledning modellerna Series II designades / byggdes, introducerades 1978

Pioneer Electronics Corporation köpte 1979 Phase Linear, Pioneer väljer att utöka Phase Linear komponenter,  skivspelare, kassettdäck, equalizers och nya högtalaredesigner. Pioneer sålde sedan Phase Linear till Jensen 1982 Jensen meddelade sitt beslut att stänga Lynn fabriken i december samma år och flyttade till tillverkningen till Texas, sista Phase Linear såldes 1983.

Bobs konstruktioner gillades av många, särskilt mycket av Yamaha som kopierade det till sina A-760 & A-960. Dessa blev snart borttagna och ersattes snabbt med A-760 II & A-960 II efter Bobs stämmning.

Allt startade med att en mycket ung kille som kom med ett slutsteg till en tävling som McIntoshs ingejörer gjorde mätningar, med förvåning lämnade denna plåtburk 350 watt och med snygg kurva. Detta mätresultatvar startskottet för Bob.. Phase Linear. CARVER corporation. Sunfire. Bob Carver LLC

Bob Carver 

Phase Linaer går det skriva mycket om, mycket fina, roliga apparater men vi följer istället  mannen som är mr Phase Linear...Bob är duktig på att röra om i grytan och göra reklam, mitten av 80-talet blev det uppståndelse när han påstod att kan bygga bättre, mer effekt och betydligt billigare än övriga tillverkare, detta utan att ljudkvaliten skulle påverkas. Bob var en känd konstruktör och hans kunskaper hade stor respekt HiFi världen. Ett uttalande som var väldigt kaxigt och inte så smickrande om konkurenterna. Två HiFi tidningar utmanade, utmaningen bestod i att Bob skulle modifera sitt slutsteg och dubblera effekten och akustiskt kopiera det slutsteget som tidningen lämnade till Bob..... Bob lovade gör detta på 48 timmar.


Först ut var tidningen Audio Critic en Mark Levinson ML-2 , slutsteget lämnades till Bob i en låda som var ihop ljuten och som inte gick att ta isär. Bob kopierade ljudet och dubblera effekten, nu blindtestades stegen och ingen ljudskillnad. Bob gjorde reklam på detta när han senare också sålde detta nykonstrurerade slutsteg med beteckningen M1.5t , låter som ML-2 men dubbla effekten... År 1985 Stereophile tidningen utmanade Bob att kopiera en Conrad-Johnson Premier Five även detta slutsteg lämnades in i en försluten låda till Bob.. Conrad Johnson förstärkare var en av de mest ansedda förstärkare av sin tid, kostade över $ 12.000 1985.  Premier Five är ett rörslutsteg på 200 watt. Bob  är en skicklighet konstruktör ..och lyckades detta på ett hotellrum har stor respekt. 


Stereophile Magazine redaktörer kunde inte höra skillnad på detta slutstegen, en smått chockad redaktör ville ta hjälp av sina anställda,  sitt eget lyssningsrum och utrustning. Detta gjordes och ingen av Stereophile anställda klarade ett enda blindtest. Denna förstärkare marknadsfördes som M1.0t för ungefär 400,00 dollar. Bob Carver hade nu med detta också krossat antal teorier om ljudkvaliteten med hjälp av fysik, blinda  mätningar provning och olika objekt, till exempel "Guldpläterade" högtalarkablar låter bättre än koppartråd, etc.) Carver hade kopierat ljudet och vann utmaningen. Han gjorde det omöjliga och fick sin reklam, marknadsförde sina  "t" versioner som  ljudet av Mark Levinson och Conrad Johnson med dubbla effekten...

Efter tiden med Phase linear och  Carver Corporation var det dags för ett nytt företag 1994 Sunfire. Nu hade Bob fått hänga på trenden med hemmabio. Bob gillar att konstruera och gå sina egna vägar, detr blir mycket olika modeller och egensinniga lösningar. Att reparera hans konstruktioner är krångligare för det är inte efter en skolbok. Detta har Bob förstått och är extremt service vänlig och tar imot sina 10.. 20.. 30.. och 40 år gamla apparater för reparation och guidar en via telefon om man vill det... svårslagen service. Lämnar man den så får man en autograf på locket.

Bob är på en mässa och ska visa upp sina produkter och  möter en gammal legend, Stewart Hegeman, som   har bland annat konstruerat Citation I & II.  Bob har alltid velat bygga  rör och nu kom den känslan tillbaks efter flera timmars samtal med Stewart, nu ska det byggas rör. 2011  startas ett nytt företag, Bob Carver LLC

Bob byggde   rörslutsteg från 200 watt till 700 watt  och sålde sitt företag 2013


  Bob har sedan 1973 sålt sina företag för att senare skapa något igen...Får vi se Bob  med nya  konstruktioner ?  Det tror jag absolut... han är en  ung audio-legend

Videon till höger är från 1982, han berättar om hur han tänker och bygger. Den är sevärd... det är 80-talet och amerikanskt... och det är Bob

Världens snyggaste tapet görs av Mr Perswall,  hjälp av Vintages i Kungälv

Vi får ett samtal från Mr Perswall om fotografering... vintage högtalare... ska bli tapet...

Visst, kom ni... vi har en massa gamla högtalare. Dom kom, fotografen var HiFi intresserad

och aktiv på ett forum...fast lite modernare apparater.


Det tog en stund för fotografen att komma igång... sprang runt som ett barn och skruva och kika. Tjejen som hade hand om själva upplägget påpekade flera gånger att vi måste komma igång för vi har ett ställe till att besöka för fotografering innan dan är slut. Fotografen  bad henne med ett stort  smile... att vara tyst för nu är det viktiga grejor och fortsatte titta runt... vilka snygga grejor det gjordes förr...


Vi och fotografen tyckte att en tapet med förstärkare receiver och rullbandspelare hade varit skitfräckt... men hon tyckte det räckte med högtalare och ville jaga ikapp den tiden som hade gått förlorad när fotografen hade fastnat i vintage-träsket.


När allt var klart hjälpte vi till att bära ut en galet avancerad kamerautrustning till bilen och jag frågar fotografen om nästa fondtapet och vad dom stressar till nu, man blir ju lite nyfiken på vad som var på tapeten... han svarade lite nedstämt.....  vi skall till en kille och fotografera VED... med den hållningen och blicken så kom jag av mig helt, jag brukar skoja och skämta... man skojar inte om VED... fotografering...



Fotografen kom tillbaks senare och köpte en vintage förstärkare och självklart ett par vintage högtalare.


Dieter Rams   chefs designer på BRAUN     1961-1995

Dieter designade tillsammans med Wilhelm Wagenfeld och Hans Gugelot, det nämns sällan och oftast är det Dieter Rams som får den äran. Utan  Wagenfeld och Gugelotdessa hade troligtvis  inte Brauns produkter sett ut som det gör , tillsammans har de gett oss design som är tidlös... ett lagarbete med Dieter som chef och slutligen den ansvarige.....

Wilhelm Wagenfeld 1900-1990 Designade en borslampa WG24 1923 och är iförsäljning än idag 1937 blev han tilldelad en guldmedalj. Förutom medverkan i Braun så var det glas porslin och silver design. Många av hans lampdesigner finns även på enkla ställen som trappuppgång, en tunn stång med en porslinsglob. även den klassiska armaturen i porslin som var vanlig  toaletter med två stycken porslinsstrutar 

Hans Gugelot 1920-1965 dog endast 45 år gammali hjärtinfrakt, Hans hann rita en massa trots sin korta tid som designer. Förutom Braun BMW, Kodak, Telefunken, Agfa,  och möbler. En elak myt säger att han ritade Porsche 914 vilket inte är sant...

1959-1968 CSV13  Dieter Rams and Hans Gugelot design. CSV 13 bygger på en pull/pull konstruktion med  4 st EL84 och lämnar i med detta 2x12 ärliga och underbara watt. Försteget finns 6 stycken EC83. Det kom en storebror som ser likadan ut, så lika att man är tvungen läsa på fronten och då står det CSV60. Denna2x30 watt är bestyckad med PL500 rör och i försteget 4 stycken ECC83 samt 2 stycken ECF80.  PL500 rör är så kallade Tv-rör och sällan gillade oss HiFi folk då dessa rör anses inte låta bradet är Tv-rör.


Jag erkänner att jag inte lyssnade på denna för att det var Tv-rör. Vi har haft en länge på hyllan som inte var i funktion, den blev aldrig fixad för det är ju en usel apparat. Man blev man nyfiken.. hur låter Tv-rör ? men inte förrän det kom in en nyare apparat av högre rang, en testvinnare för reparation. Den lagades och lät inte kul, självklart var allt uppmätt och iordning. Då tänkte man på den gamle Braunen ihyllan med Tv-rören PL500 den fixades och sparkades igång. En chock,  PL500 låter bra, problemet med röret är att det kräver en mer skicklig konstruktör. Körde blindtest med audiofiler med olika rörapparater och med detta Tv-rör och ingen ropade -det låter som ett Tv-rör.... tvärtom, det blev många förvånade  gubbar den kvällen och den hamnade till slut hemma.

Braun PCS 5 1962

Braun CE 16 1964

Braun TG 60 1965

Braun CSV 250 & CE 250 1966-67

    Mer Braun kommer.....

Pirater ligger med fartyg utanför svenskt vatten, svensk regering i kris

Radio Nord blev till av slump, Jack Kotschack är på skräckfilmspremiär i Texas 1959. Filmens producent var Gordon McLendon han var också en radioman och hade smeknamnet "the Maverick of Radio." och har många år bakom sig när det gäller Pirat Radio. Gordon berätter för Jack att det är mycket mycket pengar i reklam Radio... och säger - jag har hört att det ligger en båt och sänder utanför territorialgränsen i Danmark, skulle man inte kunna göra så mellan Sverige - Finland ?  Början på 60-talet  skiljer sig Sveriges Radio kraftigt från dagens sändningar, ingen sändning innan klockan sju på kvällen. Sändningar var med svensk regerings syn på radio, det skulle vara var folklära med föredrag, jordbruk, debatter m.m. Musik var satt till 1 timme om dagen, mestadels med operetter. Med denna konkurrens så är det lätt att vinna lyssnare om man sänder dygnet runt och spelade populärmusik.


Jack, kör igång och  köper Olga en tremastad  stålskonare och skickas till Hamburg för att bygga in  Radiosändare. Tyskland hade en lag  från 1930 som krävde tillstånd att installera radiosändare och myndigheterna lämnade inte ut tillstånd och skicka iväg Olga .... Resan gick

till köpenhamn  för färdigställande , Danmark hade ett importförbud för radiosändare.Man flög in en ridosändare i smygg , den  smugglades ner till båten och arbetet kunde fortsatte men var försenat, Dom två tänkta sändarmasterna blev en...  38 meter hög. Denna  sändarmast fick den  omdöpta båten med det nya namnte Bon Jour att stanna vid sin hemfärd, ett maststag hade  lossnat. Besättning kämpade med reparationer,  en storm som fick besättning att ge upp efter flera dagar kamp i ovädret och lämna fartyget. Hon blev senare bogserad till Sandhamn som inte hade  reparationsmöjlighet, och var nästan  i  konkurs. Bon jour var tvugna att ta sig till   Åbo där reparationer på börjades. Bortkörda därfrån av tjänstemän som troligtvis har fått order från regeringen. Resterande reparationer kunde göras ute till havs. 


Två dagar senare en ny storm och ett nytt masthaveri, nytt hamnbesök för reparationer i Finnboda. Våran längsta statsminister 1946-1969 fick igonom en lag om icke statliga Radiosändare kunde beslatags och nu fick Bon Jour gå för full maskin och fly ut till internationellt vatten. På detta vatten bröt inte Radio Nord mot några lagar. Planer på att skicka militär och polis att storma Bon Jour på internationellt vatten, alternativt att sätta in störningssändare för att hindra folk att lyssna Reklam i radio som ansågs  värre och skadligare än både kommunism och nazism. Det log ofta krigfartyg i närheten av Bon Jour, Sveriges regering var riktigt uppretad och kunde inte få stopp på Radio Nord. Reklamen stod  för kostnaden för att driva detta projekt, dom stora företagen vågade inte göra reklam  med Radio Nord för räsdslan för regeringen. Därför uteblev dom stora reklaminkomsterna, men dödstöten blev LEX RADIO NORD en ny lag som förbjud svenska folket  att ha något som helst att göra med  Radio Nord.


Sista sändningen 1962 30 juni.... men Bon jour forsatte till nya vatten och blev första pirat båten utanför England, men ödet  med alla stormar tog  henne till slut.   


En Elektronik verkstad i Kungälv öppnar och några mindre händelser som vi också vill gratta.

 45 år

Led Zeppelin – Led Zeppelin

Led Zeppelin – Led Zeppelin II

John Mayall – The Turning Point

MC5 – Kick Out the Jams

The Monkees – Instant Replay

The Monkees – The Monkees Present

The Moody Blues – On the Threshold of a Dream

Roy Orbison – Roy Orbison's Many Moods

Roy Orbison – Hank Williams the Roy Orbison Way

Tom Paxton – The Things I Notice Now

Lee "Scratch" Perry / The Upsetters – The Upsetter

Pink Floyd – Music from the Film More

Pink Floyd – Ummagumma

Elvis Presley – From Elvis in Memphis

Procol Harum – A Salty Dog

Terry Riley – A Rainbow in Curved Air

Pugh Rogefeldt – Ja, dä ä dä

The Rolling Stones – Let It Bleed

Santana – Santana

Neil Sedaka – Sounds of Sedaka

Nina Simone – Nina Simone and Piano

Nina Simone – To Love Somebody

Joe South – Don't It Make You Want to Go Home

Sly and the Family Stone – Stand!

Dusty Springfield – Dusty in Memphis

Steppenwolf – At Your Birthday Party

Steppenwolf – Monster

The Stooges – The Stooges

Ten Years After – Ssssh

The Velvet Underground – The Velvet Underground

The Who – Tommy

Cornelis Vreeswijk – Cornelis sjunger Taube

Yes – Yes

Neil Young – Everybody Knows This Is Nowhere

The Youngbloods – Elephant Mountain

Frank Zappa – Hot Rats

Skivor som släpptes detta år var


The Beach Boys – 20/20

The Beatles – Abbey Road

The Beatles – Yellow Submarine

Blandade artister – Easy Rider (soundtrack)

Blind Faith – Blind Faith

Blood, Sweat and Tears – Blood, Sweat and Tears

Blodwyn Pig – Ahead Rings Out

David Bowie – Space Oddity

James Brown – Say It Loud – I'm Black and I'm Proud

The Butterfield Blues Band – Keep on Moving

Captain Beefheart – Trout Mask Replica

Johnny Cash – At San Quentin

Chicken Shack – O.K. Ken?

Joe Cocker – With a Little Help from My Friends

Leonard Cohen – Songs from a Room

Creedence Clearwater Revival – Bayou Country

Creedence Clearwater Revival – Green River

Creedence Clearwater Revival – Willy and the Poor Boys

Deep Purple – Deep Purple

Deep Purple – The Book of Taliesyn

Desmond Dekker – This Is Demond Dekker

The Doors – The Soft Parade

Donovan – Barabajagal

Bob Dylan – Nashville Skyline

Fleetwood Mac – English Rose

Fleetwood Mac – Then Play On

Aretha Franklin – Soul '69

Genesis – From Genesis to Revelation

Grateful Dead – Aoxomoxoa

Keith Jarrett – Somewhere Before

Jefferson Airplane – Volunteers

Jethro Tull – Stand Up

Elton John – Empty Sky

Janis Joplin – I Got Dem Ol' Kozmic Blues Again Mama!

Kebnekajse – Resa mot okänt mål

King Crimson – In the Court of the Crimson King

The Kinks – Arthur (or the Decline and Fall of the British Empire)


1969 Filmen  Easy Rider som blev en symbol för hippieeran. Detta år gjorde concord sin jungfru tur. Inget flygplan i passagerartrafik  idag är i närheten av Concords  2 gånger ljudhastigheten på en höjden 18.000 meter. Friktionsvärmen gjorde planet  planet 24 cm längre under flygningen....


Att vi landade på månen detta år 1969... med hjälp av en dator som är sjukt simpel i jämförelse dagens bilar och då skulle den sköta  landningen  på månen..  helt galet. Galnare blir det för det var en 18 årig kille  som konstruerade styrsystemet för NASA Lunar Module,  senare grundade han  två välkända HiFI märken och byggde cult-slutsteg, vi återkommer till  det men vi vill först hyllar vi mjölkbonden Max Yasgur som stod upp för   frihet, att folk fick se ut & vara som dom ville.


Max  han studerade fastighetsrätt   på New York University. Han återvände till sin familjs gård på 1940-talet som såldes några år senare, och han flyttade till Betel för att kunna expandera. Han gifte sig med Miriam "Mimi" Miller i Monticello, de fick två barn, och av slutet av 1960-talet hade den Yasgur Dairy Farm vuxit till att bli den största mjölkproducent i Sullivan County, Max Yasgur var känd i hela länet som en viljestark, hårt arbetande, en man som stod  för sitt ord.


Att det var Max Yasgur  som hyrde ut mark till  en Hippiefestival hade flera olika andledningar,

grannar och många andra hade tjatat om dessa hemska hippies.  Yasgur var av en annan natur och

tycker att det är viktigt med yttrande. Yasgur hade en stor gård, det gjordes först upp att hyra ut en åker för $ 50 dollar per dag för en festival som kan ta in 5.000 personer. Yasgur var medveten om vad som hade skett i Walkill där festivalen var tänkt,  kände att det var en stor orättvisa mot  Hippies.


Max träffade hippie´s på ett alfalfafält - ett område som Max hade rensat själv. Festival promotorn Michael Lang var  på plats,  Lang tyckte platsen var perfekt - en stor platt platå för koncessioner, ett svagt sluttande alfalfa fält som skapade en naturlig skål Det fanns en ökning i botten, perfekt för en scen, och en sjö i bakgrunden. Michael tyckte det var en magisk plats och ett nytt möten sattes för  ytterligare diskutera frågan.


När det kom till affärer, Max välkomnade hyran för händelsen. Sommaren hade varit olycklig och regnigt, och Max såg denna festival som ett sätt att stödja sin fru och sina barn - för att inte nämna en stor gård och hans arbetare. Max var en affärsman och det var snart uppenbart för Yasgur att detta skulle vara mer än en liten händelse som uppskattningsvis 40.000 var nu väntat.


Inledningsvis erbjuds $ 50, skulle Yasgur och Lang igen gå landet, och med penna och papper i handen, Max tänkte i allt, inklusive vad hans förluster skulle vara - grödan han skulle förlora redan på fältet plus kostnaden för att reseed marken för följande år. Med lite övertalning från sin son, hyrde Max  600 hektar av sin gård plus omgivande skiften till Woodstock entreprenörer för totalt $ 75.000.


Personliga hot lanserades, och skyltar med : "Köp inte Yasgur s mjölk. Han älskar hippies. "

Max var en man som stod för sitt ord och handslag, Hippies blev bortkörda från Walkill men här ska dom få ha sin festival. Användningen av läkemedel på hans mark hade brytt Max mycket; LSD i synnerhet. " att se alla drogpåverkade var något som tyngde Max, han sa efter festivalen att t: "För mig betyder det allt." om ungdommarna slutar med drogerna


Max deltog i ett stadsmöte innan festivalen att försvara sig, efter att ha hört ett antal klagomål om den kommande konserten. Yasgur frågade varje tjänsteman där om det fanns några rättsliga bestämmelser, som han inte skulle ha uppfyllt eller dom krav som behövs för att rymma de förväntade 40.000 personer per dag. När inga reservationer höjdes, vände han sig till hela mötet sade:? "Så det enda invändning mot att ha en festival här är att hålla långhåriga utanför stan Tja, de kan ni stoppa upp...... i  röven, för den 15 augusti kommer det vara en festival "Max Yasgur - On Stage - Woodstock 1969


Den 15 augusti 1969 Woodstock Music and Arts Festival har börjat och de 40.000 förväntade ungdommarna  hade vuxit till 500.000 glada långhåriga blommiga samt lite dimmiga hippies som stod Max  ägor. där   möter dom   kraftiga skyfall, lera, hunger efter som det var väldigt mycket mer människor än väntat. Otillräckliga  bekvämligheter som toaletter och tak över huvudet, i vad som ansågs av staten, guvernören som ett katastrofområde.  Max grannar sålde vatten till Hippies för

fantasipengar,  Max tyckte de t var vansinnigt att ta betalt för vatten istället för att hjälpa.


Vid slutet av den 3 dag firandet tog Yasgur scenen och sa "Jag är bonde" ett tal till tusentals åskådare. Han blev en högt vördade figur bland hippies. Max kämpade för dem alla, och de visste det. Han blev en  far för  Woodstock och dess skyddshelgon. Efter festivalen var det väldigt många som ville se  Max Yusgar som President,  själv avböjde Max 


Under de månader som följde efter händelsen, Max Yasgur dragen i smuts hela Sullivan County, och han betalade ett högt pris för den vinst han gjorde. Max kämpade i första hand med krisen som skapats av det stora antalet konsertbesökare, som trängdespå hans 600 hektar, Max blev trakaserad och hånad av folket i bygden. Den 7 januari 1970, var Max stämd för $ 35,000 i egendomsskador genom att närliggande jordbruk.


Max hade velat att marken hade utvecklas till ett parkområde. Han erbjöd fem hektar mark med utsikt över scenområdet till staden Bethel för $ 1, men samhället ville ha något att göra med det.

För åren efter konserten, folket i Betel motsatte någon publicitetom Woodstock Music and Arts Festival på något sätt.  Woodstock hade blitt cult redan under festivalen och det gjordes guidade turer från New York, inget som folket i Betel ville veta av. Mrs Yasgur erkände: "Samhället ville inte uppmuntra unga människor att komma in på området."


År 1971 ser Max tillbaka på allt som hänt: "Det värsta om Woodstock var att det var alldeles för många jag skulle inte ha gjort det om jag visste att det skulle bli en halv miljon i stället för 40.000 ... .. Bethel är en lantlig stad och kan inte serva en folkmassa så stor ...


Max sålde sitt företag och drog sig tillbaka till en vinter hem i Marathon, Florida, där han arbetade som fastighetsmäklare. Det fanns ett antal erbjudanden för att marknadsföra sitt namn på varor, men han vände dem alla, i tron att det skulle vara fel att försöka kapitalisera på något som var, i hans ord, "en olycka". De enda saker som han sa att han inte tyckte om Woodstock var användandet av droger, särskilt LSD och den enorma storleken på publiken, som det var långt bortom hans förväntningar.


Max Yasgur turnerade Israel cirka två år efter konserten och hade möjlighet att träffa Israels förste premiärminister, David Ben-Gurion. Ben-Gurion tog imot varje gäst, Max sade till Ben-Gurion, "Jag är Max Yasgur i Betel," och Ben-Gurion skakar hans hand och säger: "Oh yeah, det är där det var Woodstock, var inte det?"


Den 9 februari 1973 Max drabbades av en hjärtattack, och dog endast 53år gammal. Det var många som deltog på hans begravning, och det fanns de som valde att visa sin respekt genom att besöka platsen för den historiska händelse som han gjorde möjligt. Han lades till vila på Ahavath Israel Cemetery, Liberty, NY., Och kommer att för alltid ihågkommen för att han var Max en högt respekterad, som en man av hans ord, för hans idealism och för hans blygsamhet, för hans fred och för hans tolerans. Hans namn kunde blitt ett stort varumärke, han fick många erbjudanden, men gjorde  det aldrig.  Kanske var Max den sanna Hippien i Woodstock / Betel,  hippies var inte välkommna  någonstans förutom  hos MAX YASGUR